1 maand achter de rug

Daar ben ik weer!

Ik ben nu iets langer dan een maand op de boerderij dus bij deze weer een update. Het is moeilijk om te bedenken wat ik ook alweer allemaal heel gedaan, omdat het heel erg verschilt per dag, maar ik zal proberen wat verschillende dingen op te schrijven!

Op dit moment heb ik mijn weekend vrij, waar ik erg aantoe was omdat ik lange dagen maak en het 5 uur opstaan best moeilijk is. Ik probeer elke dag ongeveer tussen 8 en half 9 naar bed te gaan om een beetje een goede nachtrust te hebben, maar toch blijft de wekker om kwart voor 5 moeilijk. Zodra ik eenmaal uit bed ben gaat het meestal wel, dus dat is wel fijn. Ik heb elke 3 weken een weekend vrij.

Als ik op ben, melk ik tot ongeveer half 9 waarna ik ga ontbijten. Dan heb ik meestal een pauze tot ongeveer 10 en daarna gaan we iets doen, dit verschilt per dag. Zo gaan we soms de stieren voeren, naar de stad om boodschappen te doen, naar het andere gedeelte van de boerderij om daar koeien te verplaatsen of iets dergelijks en meer.

Deze week zijn we weer 2x naar de veiling geweest, de veiling op dinsdag was een andere dan vorige keer. Het was hier erg uitgestorven, bijna een spook veiling, maar gelukkig zijn alle kalfjes verkocht. Woensdag was weer leuk net als de vorige keer, met een lekker ontbijt :)

Ook hebben ze vorige week pregnancy testing gedaan, dus ze hebben gecontroleerd of de koeien zwanger zijn. Daarvoor moest een veearts komen. Daarna gingen we de kalfjes onthoornen en inenten. De kalfjes werden eerst in slaap gebracht, kregen daarna een plaatselijke pijnstiller en vervolgens heb ik de hoofdjes geschoren zodat het haar niet zou verbranden. Dan kon de veearts de hoorntjes er veilig uit branden. Ik had verwacht dat ze hier veel last van zouden hebben,maar zodra ze wakker waren, waren de kalfjes weer gewoon net zo vrolijk als altijd en speelden ze met elkaar. Dit verbaasde mij best wel! Maar wel erg fijn om te zien dat het ze niks doet, want het is erg gevaarlijk om gehoornde koeien in de kudde te hebben, dus ze moeten echt worden onthoornd. Ik heb die dag ook een paar kalfjes een naam gegeven, zoals Eefje en Sietske, maar ook Trump, want zij had haar precies zoals Trump

Helaas heeft Nine Cow geen meisje gekregen, maar ik heb een ander kalfje Teske genoemd. Skye en ik geven haar en een ander kalfje nu de fles om haar vriendelijk te maken, echt heel leuk! Bij de foto's kan je een foto van haar zien :)

Een paar dagen geleden hebben we getest of de koeien die binnenkort kunstmatig worden geïnsemineerd, infecties hebben in hun baarmoeder of iets dergelijks. Dit was ook interessant om te zien. Ze hebben een soort staafje met aan het einde een half, hol balletje waarin prut komt als ze een infectie hebben. Gelukkig waren er maar een paar met een infectie, ongeveer 6/7 van de 250.

Op het andere deel van de boerderij is een Charlorais kudde waarin 1 ontzettend lieve koe zit die ik lekker heb geknuffeld, echt leuk om zo'n vriendelijke koe te hebben! In de melkkudde is ook een geweldige koe, zij is zo eigenwijs en is altijd waar ze niet hoort te zijn. Ze is echt heel grappig en heel erg slim.

Vandaag ben ik vanuit Whangarei naar Whangarei Falls gewandeld met de kinderen, Skye en een Duits meisje die op een andere boerderij hier in de omgeving zit, zij is heel aardig. Dit was een mooie wandeling om te doen en goed te doen voor de kinderen.

Op de boerderij wandel ik ook op z'n minst 1x per week. Omdat de boerderij 8.5 vierkante kilometer is kan ik elke keer anders wandelen. Het is echt mooi hier op de boerderij!

Nu komt er veel familie naar de boerderij omdat de opa van de kinderen (de vader van Daniel, hun vader) jarig is en we hier zo lekker gaan eten.

Ga naar "foto's" om foto's van deze weken te bekijken!

Ik zal proberen ongeveer 1x per maand een blog te schrijven, soms zal dit iets minder vaak en soms iets vaker zijn. Het ligt eraan hoeveel ik te vertellen heb! Dan weten jullie dit.


Groetjes!

Reacties

Reacties

Toos

Hey Nine wat ontzettend leuk om te lezen. En wat een belevenissen, maar ook heel leerzaam.
Maar het is wel hard werken begrijp ik, maar als je het naar je zin hebt merk je dat niet. En wat is het prachtig daar.
Heel leuk en mooi om dit zo van je te zien en te lezen.
Geniet lekker van je vrije weekend.
Liefs Toos

Loes

Hi Nine! Leuk om weer wat te lezen over je leven in NZ! Hoe is t weer daar eigenlijk? Het wordt daar nu zomer, hè? Hoop dat t dan niet al te warm wordt want je doet best wel zwaar werk! Maar geniet ervan en groetjes aan de koetjes !

Sandra

Nine, wat een ander leven heb je daar. Lijkt mij heel leerzaam. Leuk voor je dat je zo met de dieren bezig bent. En dan die leegte in de natuur om je heen. Lekker uitslapen en tot je volgende verhaal. Leuk hoor.

Mama Eefje

Hai Lieffie, heel leuk om weer een verhaal te lezen! Natuurlijk wist ik het meeste al maar ook voor jezelf bouw je zo aan een mooie herinnering 'voor later als je groot bent' ;-)
Dikke kus voor jou XXX

Marjanne van den Heuvel

Hee Nine wat weer een super leuk verhaal, wat doe je veel, en wat werk je hard.
Wat is het daar mooi zeg, wat zijn koeien mooie en lieve beesten he, jammer genoeg zijn ze ook lekker.
Ik hoor ook veel van je mam.
nou tot je volgende verhaal.
dikke kus Marjanne

Papa

Leuk verhaal weer Nine!! En... ik heb nog nieuwe dingen gelezen! Dat had ik even niet verwacht. Zo wist ik niet waarom je de kop van de kalfjes moet scheren, hoe je checkt of een koe een infectie heeft in haar baarmoeder, en dat er twee geweldige koeien zijn.
Zo zie je maar weer dat het leuk en interessant is om af en toe zo'n verhaal te schrijven.
XXX

Ramona

Hi , Nine beetje laat voor een reactie maar ik had je stukje gemist ( geen idee hoe?) Wat een leuke foto's en een interessant stukje. Jij maakt echt iets mee waar je als je echt oud bent met een goed en trots gevoel op kunt terug kijken.
Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Nine de Groot

Loes, het is hier best wel warm. Op dit moment gemiddeld 21 graden denk ik, maar gaat nog wel warmer worden!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active