Reizen noordereiland

Hoi allemaal,

De afgelopen 2 weken heb ik over het Noorder-Eiland gereisd. Dit was heel erg leuk!

Maar voor ik vertrok heb ik nog iets leuks gedaan, ik heb namelijk in een helikopter boven de boerderij gevlogen! Dit kon omdat er fertilizer op de maïs moest worden gesprayed, dat doen ze hier met de helikopter omdat dat sneller is (1 uur ipv een paar dagen) en omdat er geen mais overreden wordt. Omdat de persoon moet weten welke weilanden maïs hebben, moet er iemand mee in de helikopter om de weilanden aan te wijzen en er is ook nog ruimte voor 1 ander persoon, dat was ik!

De eerste dag van mijn 2 weken reizen over het Noorder-Eiland reed ik van Whangarei naar Auckland, aangezien ik deze stad helemaal niet leuk vind was deze dag niet zo bijzonder.

De dag daarna ben ik naar Hahei gegaan, hier ben ik naar de Cathedral Cove gelopen. Hier is een deel van Narnia Prince Caspian opgenomen. Was erg mooi maar helaas ook touristisch. Ik ben de volgende dag naar Hot Water Beach gegaan, hier komt heet water uit de grond. Misschien was Cathedral Cove druk, dit was echt abnormaal. Ik heb hier niet echt van genoten. Wat wel heel leuk was, was dat ik die ochtend naar het strand was gegaan en daar mijn boek heb gelezen. Helaas ging het daarna regenen dus moest ik terug.

Na Hahei ging ik naar Rotorua, dit is een stad waar in de omgeving veel thermische activiteit in de grond is, waardoor het daar de hele dag naar rotte eieren stinkt (bah!). Hier ben ik naar Wai-O-Tapu gegaan wat erg bijzonder was. De ochtend daarna heb ik een wandeling gedaan in het Redwoods Forest. Dit was echt geweldig. Ik voelde mij zo goed die ochtend, heb hier heel erg van genoten!

Toen ik terug kwam van de wandeling ging de bus weer verder, dit keer naar Lake Aniwhenua waar we naar een Maori familie gingen. Deze familie geeft de Maori kinderen die in de buurt wonen de kans om bijzondere activiteiten te doen en geven lunch aan de kinderen die dit niet hebben. Zij wonen heel dicht bij een Maori gemeenschap die niet zoveel geld heeft dus het was heel mooi om dit te zien.

Ook heb ik daar Maori grottekeningen gezien, onder andere kano's en een gezicht. Dit gezicht staat voor de Maori die hun tribe beschermden vroeger. Als de vijand werd vermoord aten de Maori hun hart, hersenen en ogen. Het hart omdat er zonder hart geen leven is, de hersenen omdat er zonder hersenen geen kennis is en de ogen omdat er zonder ogen geen toekomst is. Nu doen ze dit gelukkig niet meer!

Ook heb ik een Hongi gedaan, dit is de Maori begroeting, namelijk het tegen elkaar aandrukken van de neus en het voorhoofd. En ik heb 2 Maori spelletjes gedaan en een Hangi gegeten. De Hangi is het eten wat de Maori eten bij speciale gelegenheden, zoals een begrafenis, bruiloft of als er speciale gasten komen. Het eten wordt onder de grond gekookt.

Na Lake Aniwhenua ging ik naar Blue Duck Station, dit is een boerderij in de Middle of Nowhere. Hier heb ik paard gereden, dit was heel mooi maar helaas heb ik alleen gestapt. Dat was heel erg jammer.

Die avond ben ik met 2 vrienden naar de zonsondergang gaan kijken wat heel erg leuk en mooi was.

De dag na Blue Duck Station was zo ongeveer de beste dag van mijn leven. Deze dag heb ik de Tongariro Alpine Crossing gedaan, de meeste van jullie zullen hier al foto's van gezien hebben op Facebook, Instagram of snapchat. Het was zo geweldig mooi en we hadden heel veel geluk met het weer. Het was namelijk voorspelt dat het bewolkt zou zijn met regen, maar we kregen zon. De wandeling is eigenlijk 19.4 kilometer, maar ik heb 20.9 km gewandeld omdat ik ook naar een waterval en meer ben gewandeld. Dit was het meer dan waard!

De crossing loopt dwars door Mordor uit the Lord of the Rings. In de film is Mount Doom erg belangrijk, deze heb ik ook in het echt gezien. In het echt heet deze mount Ngauruhoe, maar dat is niet te onthouden... De wandeling gaat door en over 3 actieve vulkanen, wat best een raar idee was aangezien een paar dagen daarvoor de vulkaan op White Island was uitgebarsten. Maar gelukkig ben ik oké.

De dag na de crossing ben ik naar Wellington gegaan, dit is de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, de meest zuidelijk gelegen hoofdstad in de wereld en de meest winderige hoofdstad ter wereld. Ik heb hier gelukkig niet heel veel wind gehad.

Ik heb 4 nachten in Wellington geslapen en heb hier dus ook een paar dagen doorgebracht. Gelukkig is Wellington leuker dan Auckland. Ik ben op een Lord or the Rings tour gegaan, hier heb ik een aantal plekken gezien waar de Lord of the Rings is opgenomen. Ik ben ook een dag in het Te Papa museum geweest, een ontzettend groot museum in Wellington. Hier heb ik 6.5 uur doorgebracht. De laatste dag heb ik het parlement van Nieuw-Zeeland gezien, ben ik in de beroemde Cable Car gegaan (die behoorlijk tegenviel) en heb ik door de Botanic Gardens gewandeld.

De dag daarna moest ik weer terug naar Auckland, een 9 uur durende busrit. In Auckland ben ik (weer) naar Mount Eden gegaan om vanaf hier de zonsondergang te zien.

Na 1 nachtje in Auckland te hebben geslapen mocht ik weer terug naar de boerderij, waar ik erg blij mee was.

Zaterdag zijn we uit eten gegaan voor mijn verjaardag en vandaag ben ik jarig :) voor het eerst jarig in de zomer! Van Skye, Daniel, Eli en Christina heb ik een kettinkje, sokken en een T-shirt gekregen. En ik heb ook een cd van the Beatles gekregen, dus dat kan ik nu luisteren tijdens het melken :)

Voor foto's van mijn reis kan je naar foto's gaan!

Ik hoop dat iedereen een hele mooie kerst heeft en ik wens iedereen een gelukkig 2020!


Groetjes

Reacties

Reacties

Loes

Lieve Nine, allereerst van harte gefeliciteerd natuurlijk! En wat een spectaculaire trip heb je gemaakt, ik heb genoten van t verhaal en de foto's! Hoop dat je een hele leuke verjaardag hebt (gehad)!

Evelyn

Heeeee jarige dochter van me!!! Wat leuk om weer een verhaal te lezen op je blog en lief dat je zo verwend bent met kadootjes op je verjaardag. Dikke kus van mama XXX

Ramona

Hé nicht, wat een super verhaal weer vol met ervaringen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en vooral ook de mogelijkheden hebt om veel van het land te zien. Dit op het land en in de lucht. Nog een paar dagen en dan is het oud- en nieuw ook dit voor jou met zomerse temperaturen. Geniet nog even!

Marjanne

Hee Nine
ik liep een beetje achter met lezen, maar volg je inderdaad ook op FB.
wat een mooie vakantie heb je gehad en een hoop gezien zeg.
en de helikopter vlucht echt te gek.
je hebt een leuke verjaardag gehad, en fijne feestdagen.
ik wens jou ook een heeeeel goed 2020.
lieve groet Marjanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active