Juni, juli, augustus, thuis

Hi allemaal,

Afgelopen vrijdag om 7.15 landde ik na een 27 uur durende terugreis vanuit Nieuw-Zeeland weer in Amsterdam. Ik ben dus vrijdag 13 september 2019 vertrokken en thuisgekomen op vrijdag 21 augustus 2020. Ruim 11 maanden ben ik weg geweest, maar toen ik mijn ouders weer zag voelde het bijna alsof ik ze vorige week nog had gezien. Dit komt waarschijnlijk omdat we zo gemakkelijk contact hebben kunnen houden over de telefoon en ook omdat ik moe was van de reis.

Volgende week maandag begint mijn studie, dus dat is precies de dag dat ik uit quarantaine mag.

In juni en juli hebben wij op de boerderij hebben we de koeien weer kunstmatig geïnsemineerd, net zoals wij afgelopen jaar in oktober en november hebben gedaan. Deze koeien zullen dus kalven vanaf ongeveer maart 2020 tot eind april 2020. Eind juli begon de 'spring-calfing' weer en werd het dus weer wat drukker op de boerderij. Voor de calfing krijgen alle zwangere koeien ongeveer 2 maanden vakantie en wij molken dus nog ongeveer 300 koeien, wat lekker snel ging. Maar tegen de tijd dat ik weg ging waren er alweer ongeveer 420 terug in de kudde. Tijdens het kalven duurt het melken sowieso langer, omdat de eerste 8 melkings na het kalven de melk niet gemengd mag worden met de melk die voor productie gebruikt kan worden, dus deze koeien moeten aan een speciale bucket gemolken worden wat extra tijd kost.

We hebben een aantal keer koeien over de weg moeten lopen. Dit duurde een paar uur, omdat het zo ongeveer 16 km was. Dit kwam omdat de boerderij een paar andere stukken land heeft die op een andere plek liggen, en de koeien daarheen of -vandaan kwamen. Dit vond ik heel leuk om te doen. Er was 1 persoon voor de koeien om alle hekken dicht te doen en de aankomende auto's te waarschuwen en Hainee en ik zaten er meestal achter. Wij moesten ervoor zorgen dat de koeien bleven lopen, de hekken weer openen en dan zat er achter ons nog iemand die ook de auto's waarschuwde.

Verder valt er over het werk op de boerderij niet heel veel nieuws te vertellen, omdat ik zo'n beetje alles al eens heb verteld in mijn eerdere blogs :)

Begin juni was Christina haar verjaardag, zij is nu 4 jaar. Dit was een leuke dag en ik heb een foto gemaakt van de cake die Skye heeft gemaakt.

Verder heb ik in mijn vrije tijd vooral veel gejaagd met Hainee. Hij heeft 3 eigen pigdogs waarmee hij gaat jagen. Wij hebben best veel op de boerderij gejaagd, maar zijn ook een paar keer met Jason (zijn oom en Daniels neef) mee gegaan naar een foresty block. Dit zijn gebieden waarin veel 'kerstbomen' worden geplant voor houtproductie en waar niemand in mag, behalve mensen met een vergunning of werkers. Jason en Hainee hebben dus een vergunning om in de foresty blocks te jagen en ik mocht mee, dat was heel leuk. Wij zijn 2x naar Waipanga gegaan, de eerste keer waren er helemaal geen zwijnen, maar de tweede keer hebben we er wel 4 gevangen! Dit waren alle vier boars, niet heel groot maar alsnog ongeveer 40 tot 70 pound (20 tot 35 kilo). Ik ben ook mee gegaan naar 2 andere foresty blocks, maar daar hebben we helaas niks gevangen. Ik vind het alsnog super leuk om mee te gaan want daar zie je stukjes Nieuw-Zeeland die je anders nooit zou zien.

Op de boerderij hebben we er wel iets meer gevangen, waarschijnlijk ongeveer 7 of 8. Hiervan heb ik er 2 uitgetild, één van ongeveer 60 pound, dus ongeveer 27 kilo, en één van 98 pound dus dat is 44.5 kilo. De afgelopen week hebben we voor het eerst pas een echt goede boar gevangen, 132 pound dus 60 kilo en ook een van ongeveer 110 pound.

Ik heb ook een rugby wedstrijd van Eli gezien, helaas maar één, dat komt omdat het door corona eerst niet doorging en de training pas eind juni weer begon en de wedstrijd pas eind juli was. Ik weet niet of ik het al eerder heb verteld, maar rugby is echt de sport in Nieuw-Zeeland, een beetje zoals voetbal in Nederland. Heel veel mensen spelen het.

Begin juli ben ik met Skye, Daniel en Christy en Eli meegegaan naar Rotorua voor een weekend. Hier zijn we van de luge afgegaan, dat was echt super leuk! Ik heb zelfs van Daniel 'gewonnen'.

In juli hebben was op een gegeven moment heel veel regen in 24 uur en daardoor waren er heel veel overstromingen in Northland. Wij konden ook niet weg van de boerderij, omdat zo ongeveer 300 meter bij het huis vandaan de weg helemaal overstroomd was, het water stond daar meer dan een meter hoog.


Volgens mij was dat zo'n beetje alles wel.

Groetjess,

Nine

Reacties

Reacties

Demi

Jeeeeeej eindelijk thuis! Ik ben heel trots op jou dat je zo positief naar alles kijkt, ondanks de vele tegenslagen wat betreft de vluchten. Succes met je studie nu!!!

Sandra

Ha Nine,
Wat mij in je verhalen opvalt is dat jij in NZ veel in de natuur bent. Dat is natuurlijk ook om je heen. Ik ben benieuwd of je moet wennen aan ons volle landje of dat je dit niet wennen vindt. Leuk om je foto's te zien. De natuur zorgt er dus ook voor dat je niet weg kunt(foto van regenwater). Verwacht je dat Hainee een keer naar Nederland komt? Heb jezelf ook geschoten? Tot binnenkort en veel plezier met je opleiding. Vraagje; wat is wat je met die helm op je hoofd doet? Vergeet even de naam die bij de foto staat.

Nine

Ja was zeker veel in de natuur, dat was zo heerlijk aan NZ en daar moet ik zeker wel weer even aan wennen dat het hier niet is. Hainee hoopt dat hij volgend jaar een keer naar Nederland kan komen, dus hopelijk dat dat gaat gebeuren :)
Ik heb zelf ook geschoten, een paar maanden terug al possums (dat zijn kleine knaagdieren die een plaag zijn in NZ en een gevaar zijn voor de vogels daar, en waar ze dus zoveel mogelijk vanaf willen) en tijdens het duckshooting ook een eend. Hainee en ik waren allebei heel verbaasd dat ik hem had geraakt want het is best moeilijk een bewegend iets te raken als je geen schiet ervaring hebt ?
Dat met die helm was in Rotorua op een soort rodelbaan.

Mama

Wat een prachtig mooi jaar heb je gehad Nine! Ik heb je net voor het eerst weer kunnen knuffelen want Teske en ik zijn 10 dagen weggeweest vanwege jouw quarantaine periode. Wat heerlijk dat je er weer bent en wat je ooit ook gaat besluiten, een leven in Nederland, in Nieuw Zeeland of wie weet zelfs ergens anders op deze aardbol, zo lang je je hart achterna gaat is het goed. Ik hou van jou XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active